H&M presenterar: Läran om hjärnans anatomi.


ATJO!
Expediten på H&M inne i stan nös högljutt. Hon stod och packade upp varor tillsammans med en kollega. Dom började prata om nysningar och följande konversation utspelade sig:

- Jag kunde inte låta bli jag var tvungen att nysa, förlåt.
- Nej men det är lugnt. Jag nös när jag gick dit upp förrut, jag kunde inte heller hålla mig.

- Asså jag har typ hört att det är farligt att hålla inne en nysning.
- Ja, jag med. Det blir sånt himla tryck i hjärnan.

- Det var nån som sa att när nysen lämnar näsan håller den en hastighet på 7 km/h.
- Ja, å jag har hört att precis du vet när man nyser så i det ögonblicket är man hjärndöd. Alltså bara nån sekund, men man är helt hjärndöd. Nu vet jag inte hur det går till exakt, men allt slås ut och man är hjärndöd, det låter helt sjukt men det är så.


Båda två tystnade och tittade ner i sina kartonger. Nöjda över att ha utrönt den anatomiska hemligheten bakom en nysning.