Kines + optiker = No thanks mam



Jag var hos optikern idag. Då ska man alltid kolla; bättre eller sämre? Ett eller två? Bättre eller sämre nu då? Det kan man ju bli förvirrad av. Men det som gjorde mig mest uppriven var gissningsleken.

Optikern: Kan du läsa raden?
Jag: Ehh... H... K.
Optikern: Nej inte K.
Jag: Jag ser inte dom två i mitten.
Optikern: Försök igen.
Jag: H. G?
Optikern: Ja H är rätt men inte G.
Jag: Men dom två mittersta bokstäverna ser ut som svarta klumpar.
Optikern: Mmm.
Jag: H. Ehhhh... S?!
Optikern: Men titta noga.
Jag: Bokstäverna är för små, ska jag kisa?
Optikern: Nej du får inte kisa, titta som vanligt.
Jag: Men då ser jag inte vad som står efter H:et.
Optikern: Om det inte är H, vad kan det då vara?
Jag: Ska jag gissa?
Optikern: Om det inte är H, vad kan det då vara?
Jag: E?
Optikern: Nej.
Jag: M?

Optikern: Nej.

Jag: N?

Optikern: Ja! Titta du ser ju.


Jasså det är på den nivån optikerkonsten har landat i dagens 2007. Gissa och vinn hemligt synfel.

Det här var verkligen vad jag kallar knas-chans. Optikern var Kines. Det misstaget gör jag inte två gånger.